tisdag, september 06, 2016

Tjugotredje och sista krysset

Written by an author you've met
Met=mött på gatan några gånger
Inger Edelfeldt Det hemliga namnet. Jag blir inte klok på den här boken, jag gillar den, men den känns så daterad. Det hjälper lite när jag kommer på att den faktiskt inte utspelar sig i nutid, som jag först får för mig (trots att jag VET att den kom 1999), utan 1998. Jag tror att förvirringen beror på att huvudpersonen Helena är 46 år, vilket är precis så gammal som jag tror att jag är (det stämmer inte riktigt). Helena och hennes miljö känns mer 80-tal än sent 90-tal, jag känner igen mig enormt mycket i kläder, inredning och arbetssituationer från kvinnor jag kände och kände till då. Det hindrar såklart inte att de fortfarande finns på slutet av 90-talet, men jag måste under hela läsningen påminna mig om när boken utspelar sig. Spelar det ens nån roll? Jag vet inte. Jag går från att inte gilla alls - alla pratar så konstigt och argt med varandra - till att fastna i intrigen som är spännande. Jag tror att det här är en väldigt bra bokcirkelbok, det finns många frågor att diskutera efteråt (moral, rättvisa, övergivenhet, barndom, språk). Om någon jag känner har läst den, säg till, för jag vill gärna prata om den.

Inga kommentarer: