tisdag, april 25, 2017

Tematrio Europa

Lyrans tematrio den här veckan har tema Europa och uppmaningen är att berätta om våra tre europeiska favoritromaner.
Först undrar jag om jag ens har tre europeiska favoritböcker (jag har själv bestämt mig för att utelämna Storbritannien av lätt insedda skäl, har de egentligen någonsin tillhört Europa?). Men det har jag ju.

1. Irland. Tana Frenchs Broken Harbour är en otäck, vidrig deckare som utspelar sig i en sovstad utanför Dublin. Alla (nästan) Tana Frenchs böcker är bra, men i den här så är den irländska miljön, och effekterna av ekonomi och politik extra viktiga och det ger ett djup som hennes andra böcker inte riktigt har. Den innehåller också de där tunga familjeförhållandena som är så utmärkande för nästan alla irländska författare jag läser. Jag känner ofta igen dynamiken och misären från min egen släkt och det är intressant att göra jämförelser. Inte minst eftersom många problem verkar komma från religion, men överflyttat i ett ickereligiöst sammanhang ser man att det snarare handlar om klass.

2. Polen. Janina Davids En bit himmel är en självbiografisk berättelse från andra världskriget om en judisk flicka som flyr från Warsawas getto och sedan kämpar för att hålla sig gömd undan nazisterna. En ögonvittnesskildring, viktigare än någonsin.

3. Danmark. Inger Christensens Sommerfugledalen. Jag tycker den är livsbejakande. Min dansklärare tycker det är en dikt om döden pga rekviem  och att den handlar om död. Jag tycker att han är fyrkantig.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

tre nya titlar för mej

Boklysten sa...

Känner inte till någon av dessa tre.

Eva-L sa...

Hannele & Boklysten: Om ni skulle bestämma er för att läsa Tana French är det bra att veta att Broken Harbour är den fjärde delen i en ganska löst sammanhållen serie. Man måste inte läsa dem i ordning, eller alls, men det ger en extra dimension om man gör det!

Lena sa...

Tack för tipsen. Har inte läst någon av böckerna.