torsdag, juni 22, 2017

Doktor Glas

Jag tog med familjen på teater, de var väl inte supertaggade direkt, men det var en kort pjäs, som dessutom var väldigt bra och ingen var missnöjd efteråt! För två av oss var det första gången på Dramaten (det var inte jag och 16-åringen). Jag gillade ju Doktor Glas jättemycket när jag läste den för nåt år sen, men då var det framförallt Stockholm och miljön i allmänhet som jag tyckte var så fint skildrade och de var ju inte riktigt med i pjäsen (det som var med var fint). Men jag gillade den även som pjäs, de svåra* frågorna får såklart mer utrymme och doktorn blir tydligare, både rolig och sorglig och hemsk. Vi var alla mycket imponerade av Krister Henriksson som är ensam på scenen under hela föreställningen och vi tyckte att dekor och ljus användes bra för att bryta upp olika stycken. Mina barn kanske inte gillar att tvingas på kultur, men själva kulturen gillar de ändå.


Kan man spoila en bok som skrevs för 100 år sen? Det kan man så klart, så läs inte mer om du inte har läst Doktor Glas.

*När vi diskuterade huruvida det är riktigt att döda någon elak för att rädda någon annan, inte elak, så kom vi såklart fram till att det var fel, så egentligen är det inte en svår fråga. Särskilt inte för oss som lever idag. Livet för kvinnor var inte alls lika kul förr i tiden, och även om vi (nog) fortfarande landar i att det inte är OK att döda någon när vi tittar på kvinnans rättigheter tidigt 1900-tal, så var det intressant att diskutera skillnaderna.

Inga kommentarer: